mariskeschot.reismee.nl

Safari

Vandaag terug gekomen van een geweldige safari in Zambia. Wat was het mooi!

Donderdagochtend vroeg zijn we richting Kiboko hotel gegaan, vanuit daar was de safari geregeld. Met een grote comfortabele landrover zijn we richting Zambia gereden. Heerlijk zo’n auto na al die ritjes in de minibus. Bij Kiboko ontmoette we onze mede safarigangers, 4 aardige belgen. Na een paar uur gereden te hebben kwamen we bij de grens aan. Daar hebben we wat papieren in moeten vullen, onze gele koorts vaccinatie laten zien en we mochten Zambia in.

Het was een mooie route, wel even wat anders dan de stad. Langs de weg zie je veel huisjes, sommige van steen, andere van leem. Soms met een dak van golfplaten, andere van riet. Na een tussenstop bij een gezellige lodge kwamen we rond 3 uur bij de lodge. We werden hartelijk welkom gegeten door het personeel, en door de nijlpaarden. De lodge lag aan een rivier, die vol zat met nijlpaarden en krokodillen. Wat voor een geluid die nijlpaarden maken, ik weet niet hoe ik dat moet beschrijven, het net alsof je wordt uitgelachen. Elke keer weer grappig om aan te horen.

Donderdagmiddag hebben we verder nog heerlijk gerelaxt aan het zwembad, met uitzicht over de rivier en over het park. Het zwembad lag op een paar meter hoogte, zodat het geen zwembad werd voor de nijlpaard en de olifant. Die lopen namelijk ook regelmatig rond bij de lodge. Ons verblijf was een safaritent, erg leuk! Ik sliep samen met Marjan, een andere vrijwilligster.

Rondom de logde liepen er ook veel bavianen, en brutaal dat die beesten zijn! Tijdens het ontbijt pakte ze zo twee boterhammen weg van de tafel. Heel apart om zo midden tussen de dieren te zitten. De tent moesten we dan ook goed dichthouden, om te voorkomen dat de bavianen er met onze spullen vandoor gingen.

Tijdens het eten werd ons verteld dat we in het donker niet alleen rond mochten lopen. Als we ’s nachts naar de toilet moesten konden we James roepen. Waarom we niet alleen rond mochten lopen werd ons ’s nachts wel duidelijk. De nijlpaarden grazen namelijk rond je tent. Het gekauw was ook goed te horen. De eerste nacht niet super geslapen, toch wel spannend in zo’n tent en al die vreemde geluiden.. Rond 4 uur waren we allebei wakker en moesten we toch wel nodig naar de wc. James.. We have to go to the toilet! Hij kwam al snel en is met ons meegelopen. Terug in de tent hebben we niet echt meer geslapen. We zouden om 5 uur worden gewekt om op safari te gaan. Dat uurtje hebben we kletsend en lachend doorgebracht. Toch wel melig van zo’n eerste nacht.

Om 5 uur stond James dan aan onze tent. Goodmorning! Ha, we waren al wakker hoor. Na een heerlijk ontbijt met een pannenkoek en een gekookt ei ging het dan gebeuren, onze eerste gamedrive. Wat was het mooi! Ontzettend veel verschillende dieren gezien, veel vogels, allemaal even mooi en bijzonder. Van de eerste olifant die we tegen kwamen wel 20 foto’s gemaakt. Niet wetende dat we er nog heel veel zouden zien. Later dachten we, weer een olifant, kan het niet wat anders zijn;)

We hadden beide dagen van 6-11 uur en van 16-19 uur een gamedrive. In de tijd daar tussen was er tijd om lekker aan het zwembad te liggen, uitkijkend over de rivier. Het leven in Zambia is ook nog niet zo slecht.

Tijdens de gamedrives heel veel gezien, nog meer foto’s gemaakt. We hadden een erg leuke gids, die enorm veel wist te vertellen over alle dieren. Ook zag hij vaak dieren die wij in eerste instantie niet zagen, te klein of heel onopvallend. Zo hoorde hij dat de bavianen aan het schreeuwen waren, daar moesten we op af. En ja hoor, daar liep een luipaard. We konden enorm dichtbij komen, de luipaard liep een paar meter van de auto vandaan. Wat een mooi beest is dat! Super mooie vacht en kleuren. De luipaard was nummer 1 van de big 4 van Zambia. De big 5 is hier niet te zien, de neushoorn leeft hier namelijk niet. Wel zagen we de buffel (alleen de achterkant, maar toch gespot), olifant, en de leeuw.

Naar de leeuw waren we al een poosje op zoek. De leeuw is altijd lastig te vinden, maar in deze tijd van het jaar helemaal doordat het gras erg hoog staat en er veel verschillende drinkplekken zijn. Hierdoor kunnen ze dus eigenlijk overal zitten. De zoektocht was tot nu toe nog niet geslaagd en we waren op weg naar een ander gedeelte van het park. Onderweg kwamen we echter een andere ranger tegen die te horen had gekregen dat de leeuwen wel waren gespot. Dus zijn we omgedraaid en de goede richting op gereden. Na een poosje rijden zagen we ze dan, 4 leeuwen bij elkaar op zo’n 20-30 meter afstand.

Al rijdend hebben we heel veel mooie dieren gespot, impala’s, veel bavianen, springbokken, krokodillen, luipaarden, waterbok, giraffen, zebra’s, visadelaars, reigers, vlinders, muggen, libelles, civitkat, pumbavarken, uil, en heel veel verschillende vogels waarvan ik echt de naam niet meer weet. Vast ook nog heel wat dieren vergeten te noemen. Wanneer we ’s avonds op gamedrive gingen, ging er ook altijd iemand mee die met een hele felle lamp opzoek ging naar de nachtdieren. Enorm lastig om te zien, soms snapte je ook niet dat ze een dier konden vinden. Weer hele andere dieren zijn er dan actief en vaak erg goed gecamoufleerd.

Vanmorgen na weer een heerlijk ontbijt met een nog heerlijker uitzicht weer terug richting Malawi. Onderweg kwamen we meerdere groepen mensen tegen, zwaaiend met takken. Palmtakken. Het was namelijk palmzondag. De mensen zagen er letterlijk op zn ‘paasbest’ uit. Waarschijnlijk liepen ze richting de kerk. Onderweg dan ook veel volle kerken gezien. Je ziet dat geloof een hele belangrijke rol speelt bij de mensen hier. Ze groette je hartelijk, kregen ook een tak aangereikt waarmee we dan ook zwaaiden als we weer een andere groep tegen kwamen.

Na weer een mooie en gezellige rit kwamen we rond half 3 weer aan bij ons huisje. Voelt toch wel echt als thuiskomen. Gezellig nog een poosje met mn ouders geskypt, was leuk om even je verhaal te kunnen delen. Hoorde dat het in Nederland van dat verschrikkelijke weer is. Nou hier is het ook ‘verschrikkelijk’. 25-30 graden..

Morgen is het feest wel weer over, dan moet er weer gewerkt gaan worden. Ik heb er wel weer veel zin in. Ben benieuw wat ik allemaal weer ga zien, dat is elke dag weer een verrassing hier.

Tuanana!

lenie ruiter

Mooi safariverhaal. Lijkt me niet fijn zo'n grazend nijlpaard rond de tent. Zit hier aan tafel met iemand die in Tanzania is geweest en in Liberia heeft gewoond en vraag waarom het nijlpaard de tent niet verscheurt. Reactie : nijlpaard eet liever gras dan tent maar je moet het nijlpaard niet tegen je hebben. Ik begrijp dat deze harder kan lopen dan wij. Hier vandaag rond de 8 graden en windkracht 6 op Terschelling waar ik weekend ben. Klinkt bij jou toch erg aantrekkelijk en dan ook de foto in het zwembad. Geniet ervan want morgen zal het wel zweten worden. Sterkte en plezier.

Marjolein

Ooh geweldig zo een safari. Dat zou een reden zijn voor mij om terug te gaan naar Afrika. Vooral het slapen in een tentje tussen de olifanten, hyena's enz enz enz. Geweldige ervaring. En nee wij mochten ook niet naar het toilet. Als je moest plassen ging je maar naast je tent zitten. Wij stonden zo dat ze niet tussen de tenten door konden... Ziet er fantastisch uit allemaal en geniet nog maar en doe leuke en mooie ervaringen op.

astrid

Nou dat was een hele dierentuin.....je viert dus ook tussendoor echt vakantie!!

Doingoood