mariskeschot.reismee.nl

Ndili bwino, het gaat goed!

De eerste 24 uur in Malawi zitten er al weer op. En wat is het hier mooi.

De vluchten verliepen prima. Om 7 uur kwam in aan in Nairobi waar ik moest overstappen richting Malawi. Ik kon gelijk al instappen in het volgende vliegtuig, sloot precies aan. Na een tussenstop in Lusaka(Zambia) kwam ik om 12 uur aan in Malawi. Wel even een andere temperatuur dan in Nederland. Eerst door de ebola test. Met een soort van infrarood apparaat richten ze op je voorhoofd om te kijken of je verhoging hebt. Mooi, ik mag door. Daarna aansluiten in de rij voor mijn visum. O, for holiday.. Yes, that’s right. Okee, no problem.

Zoeken naar mijn koffers hoefde niet, er is maar een band en daar kwamen ze al snel voorbij.Bij de uitgang gekomen stond Janneke (de coördinator) me op te wachten en reden we met de taxi richting het doingoood huis.Het doingoood huis staat op een compound, dat is een ommuurd terrein waarop het huis van de eigenaar staat en twee huisjes voor de verhuur waarvan het doingoood huis er een van is.

Even een rondleiding gehad in het vrijwilligershuis en een bed opgezocht. Ik slaap nu nog bovenin het stappelbed, maar 2 andere vrijwilligsters gaan vrijdag weg dus dan kan ik naar beneden verhuizen, net wat praktischer. Al snel kwamen de andere vrijwilligers een voor een binnen druppelen en kon ik met hen kennismaken. Voor de rest van de middag heb ik het rustig aan gedaan, was best versleten van de reis. Lekker onder de veranda gezeten met een boek en een muziekje, niet heel verkeerd! Ik lag dus ook al vroeg op bed.

Afgelopen nacht best redelijk geslapen. We hebben alleen een huishaan.. Die staat vanaf 2.00 voor onze kamer te kraaien. Dit gaat de hele nacht met tussenposen door. Ach, zal er vast aan wennen.

Vanmorgen zou Janneke me rond 8.00 op komen halen. Eerst op het gemakje ontbeten buiten.Daarna zijn we naar het project van een andere vrijwilligster geweest omdat het haar laatste dag was daar. Duurde eventjes voordat we er waren. Eerst moeten we een paar minuutjes lopen naar de route van de minibus. De minibus zijn oude gammele busjes met 4 bankjes erin. Er is een chauffeur en een conductor, die schreeuwt welke richting ze gaan om zo het busje zo vol mogelijk te krijgen en regelt het betalen. Niets geen OV-chipkaart, gewoon handje contantje.

Een hele belevenis, meerijden in een minibus. Van alles wordt er ook in meegenomen, kijk telkens weer verrast op waarmee de mensen aankomen. De bus wordt helemaal volgepropt, zaten er vanmorgen met 20 mensen in! Na een keer overstappen (inclusief een poos wachten totdat het busje vol genoeg is) richting het project.

Daar aangekomen wachtte ons 200 kinderen van denk ik 3-7 jaar. Ze zaten net allemaal te eten. Iedereen op de grond, etend van een soort maispap, porage. Dit krijgen ze alleen wanneer er geld is of een feestje. Nadat ze klaar waren werden alle bordjes in een grote teil gestopt en schoongemaakt.Omdat Femke wegging werd ze nog even in het zonnetje gezet, de kinderen zongen. Echt geweldig om te zien hoe enthousiast ze zijn. Daarna nog wat spelletjes gedaan en met de kids gespeeld.Super leuk om met de kinderen bezig te zijn, je krijgt er enorm veel energie van. Ik geniet!

Nadat we ons weer in een minibus hadden gepropt was het tijd voor de citytour. Eerst even mijn simkaart klein laten knippen zodat ik internet heb. Ook gepind, het maximale bedrag. Voor de gemiddelde malawiaan 2 maandsalarissen. Daarna richting de markt, een belevenis op zich. Iedereen heeft alles uitgestald in torentjes. Je koopt ook per torentje. Mn eerste aankoop gedaan, een ananas voor omgerekend 80 cent. Daarna ben ik nog wat meer wegwijs gemaakt, probeer zoveel mogelijk herkenningspunten te onthouden maar het lijkt allemaal zo op elkaar!

De mensen zijn zo ontzettend aardig, iedereen groet je: Hey mzungo (hey blanke). Altijd tijd voor een praatje. Best wennen ook dat iedereen je aanspreek. Morgen ga ik naar het ziekenhuis toe om daar kennis te gaan maken. Vrijdag ga ik dan waarschijnlijk een dagje meelopen. A.s. maandag kunnen we hopelijk naar het nurses counsil. De eerste indruk van Malawi is super!

Reacties

Reacties

Linda

Wat leuk om te lezen Maris! Gelukkig is alles goed gegaan:) ik ga morgen maar weer vertrouwd aan de slag in t van weel lekker sjagrijnen om 7:00 zonder dat jij zegt dat ik daar mee op moet houden;) hahaa!! Heel veel succes hoor! Kijk uit naar je volgende verhaal!

Xxx

ien jongejan

Hee maris ....spannend hoor allemaal ...vooral die haan ...heb je geen waterpistool bij je .....hoeveel graden heb je daar ...nou veel plezier in het ziekenhuis daar we hiren het wel ee....????????????????

Jacomien

Super zeg!! Fijn dat je een goede reis heb gehad!! Wat een indrukken zeg!!

Elienne

Hoi Mariske!! super om het allemaal te lezen, zo kunnen we mee genieten van je indrukken. Heel veel groetjes van ons!

tanja

Maris.. super leuk om te lezen!! Geniet er van meid!

astrid

Leuk zeg, om te lezen wat je allemaal al mee heb gemaakt.
Met hoeveel slaap je op een kamer? Van alle indrukken en warmte zul je best moe zijn en dan hoor je die haan straks ook niet meer.
Hoever is het straks met de minibus naar the hospital? Oh als ik het lees gaat het kriebelen..........kzou zo achteraan komen; lijkt me geweldig! Groetjes en ik zie uit naar je volgende berichtjes.

Annelies

Hey Maris! Fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen!!!! Erg leuk om te lezen wat je daar doet!!!! Groetjes van ons allen!!!!!

Susanne

Hoi Maris, goed om te lezen dat je het nu al zo fijn hebt daar!! Ik word helemaal enthousiast van je verhaal! Lekker genieten meis!
Dikke kus van Suus

Marlinde

Ha Maris! Het komt me heel bekend voor allemaal. Vooral het volgepropte busje en de torentjes die je op de markt moet kopen. Super ervaring! Hoop dat je nog meer mooie dingen mag mee maken en leren:)

Carolien

Leuk om te lezen Maris. Super dat je het gelijk zo naar je zin hebt. Succes in het ziekenhuis hoor. Liefs van ons allen.
X

marina

Superleuke ervaring. Fijn dat je reis goed gegaan is en veel succes!

Annemieke

Wat fijn dat je goed bent aangekomen en dat de eerste indrukken goed zijn. Blijf er van genieten. Wij doen dat met t lezen van je stukjes. Groetjes

Pauline koert

Leuk om te lezen zeg! Succes daar toegewenst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood